EU:n ennallistamisasetus
Kuten Suoluonnosta kertovassa blogitekstissä kerroin, Suomessa laaditaan parhaillaan kansallista ennallistamissuunnitelmaa, joka on toimitettava EU:lle elokuussa 2026. Koska tämä asia on haastava ja monisyinen, koitan tässä blogikirjoituksessa hieman tarkastella aihetta eri näkökulmista.
Kansallinen ennallistamissuunnitelma pohjautuu EU:n
biodiversiteetti- eli monimuotoisuus-strategiaan, joka painottaa suojeltujen alueiden lisäämistä ja
luonnon tilan parantamista. Ennallistamisasetuksen yleistavoite on, että
vuoteen 2030 mennessä vähintään 20 prosenttia EU:n maa- ja meripinta-alasta
sekä vuoteen 2050 kaikki ennallistamisen tarpeessa olevat ekosysteemit ovat
luonnon tilaa parantavien toimien piirissä.
Suomi äänesti EU:ssa ennallistamisasetusta vastaan. Kyse ei
ole siitä, että oltaisiin asetuksen tavoitteita vastaan vaan enemmänkin siitä,
että asetuksen myötä Suomella on monenlaisia haasteita asetuksen läpi viemiseen
enemmän kuin monilla keski-euroopan mailla.
Tarkastellaanpa, miksi näin on. Suomen pinta-alasta 75% on
metsää, josta noin kolmasosa soita. Tämä tarkoittaa sitä, että luontotyyppejä
on valtavasti enemmän kuin keskieurooppalaisissa maissa ja näin ollen myös
ennallistettavia kohteita. Kun asetus asettaa tavoitteen ”20% maa-alueista on
ennallistettava vuoteen 2030 mennessä” se tarkoittaa suhteessa isompaa aluetta
Suomessa kuin vaikkapa Hollannissa tai Belgiassa, jolloin myös aikamääre
asettaa haasteen, kun ennallistettavia alueita on paljon. Asetuksen prosentuaalinen
logiikka korostaa siis maita, joissa lähtötilanne on heikko ja pienetkin
parannukset tuottavat suuria muutoksia. Suomessa metsäteollisuus on merkittävä osa taloutta, joten tämäkin näkökulma on otettava huomioon ennallistamis- ja suojelutoimenpiteitä pohdittaessa.
Suomi on myös kritisoinut EU:n ennallistamisasetuksen mittareita ekosysteemien
hyvästä tilasta. Suomen mukaan tässä ei ole riittävästi huomioitu pohjoisia
olosuhteita, jotka vaikuttavat siihen millä tavalla mm. lahopuuta muodostuu. Monet
indikaattorit perustuvat lämpimämpään ilmastoon: kasvien kierto, lahopuun
muodostuminen, maaperän hiilen kertyminen jne. Suomessa nämä prosessit ovat 3–5
kertaa hitaampia kylmän ilmaston ja lyhyen kasvukauden vuoksi ja tällöin vaikka
toimet olisivat oikeansuuntaisia, mittarit näyttävät “heikkoa tilaa”
vuosikymmeniä. Esimerkkinä jos vesipinta nostetaan suolla, Etelä-Euroopassa
kasvillisuus palaa parissa vuodessa, kun taas Suomessa lajistojen palautuminen
voi kestää 30–50 vuotta.
Suomessa suuri osa luontoa on yksityisessä omistuksessa ja näin ollen ennallistamistoimilla on mahdollisesti merkittäviä taloudellisia vaikutuksia yksittäisille maanomistajille mikäli kustannuksen kokonaisuudessaan hoitaa maanomistaja. Soiden ojittaminen käynnistyi laajamittaisesti sotien jälkeen. Metsien hakkuut kolminkertaistuivat. Puuta tarvittiin ankarana pula-aikana jälleenrakennukseen, sotakorvauksiin ja valuuttatulojen saamiseen. 1950-luvun lopulla herättiin tilanteeseen: metsät loppuvat tätä menoa. Ratkaisu löytyi soista. Ojittamalla soita saataisiin lisää metsäpinta-alaa hyödyttömän suon sijaan. Osa ojituksista onnistui hyvin ja tilalle saatiin tuottava metsä ja toisaalla taas puusto jäi hyvin kitukasvuiseksi. Ojitusten suunnittelu ja osittain rahoituskin on toteutunut valtion tuella ja nyt olisikin tärkeää, että samalla intensiteetillä yksityiset maanomistajat saisivat apua ennallistamisprosessiin.
Niin kuin usein aiemminkin on todettu, luonnon ekosysteemeihin puuttuminen ei
aina ole niin yksinkertaista. Ja varsinkin silloin, kun niihin on jo menty
aikoinaan puuttumaan niin tilanteen korjaaminen ei olekaan niin helppoa.
Luonnonmonimuotoisuuden suojeleminen ja
ilmastonmuutoksen torjuminen voivat mennä ennallistamisessa osittain ristiin. Luonnontilainen
suo tuottaa metaania ja ennallistamalla suo palautuu metaanin tuottajaksi.
Metaani on 30 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Kuitenkin
toisin kuin hiilidioksidi, metaani hajoaa ilmakehässä 12 vuodessa. Helsingin
yliopistossa on tutkittu näitä päästöjä ja tehty laskelmia ennallistamisen
ilmastoa lämmittävistä vaikutuksista. Laskelmien mukaan ennallistaminen ei ole
tehokas keino hillitä ilmastonmuutosta etenkään siellä, missä suosta on saatu
tuottava metsä. Niin kauan, kun puut kasvavat hyvin, ei ennallistamista tutkimuksen mukaan kannattaisi tehdä. Kun näitä luontoalueita on paljon ja suurin osa soista on ojitettu, on pakko myös valita missä lähdetään ennallistamaan ja missä suurempi hyöty on tekemättä jättäminen.
Ennallistamisasetus EU:ssa äänestettiin siis voimaan ja kansallista suunnitelmaa valmistellaan Suomessa. Asia vaatii avointa dialogia ja eri vaihtoehtojen puntarointia sekä uusimpien tutkimustulosten tarkastelua. Ei ole taas helppoa tasapainoilla eri vaihtoehtojen välillä. Luontohan ei varsinaisesti meitä ihmisiä kaipaa. Se on selviytynyt täällä paremmin ja huonommin paljon meitä kauemmin, mutta mikäli haluamme säilyttää täällä elämiseen parhaat mahdolliset olosuhteet meitä seuraaville sukupolville niin ratkaisuja on nyt tehtävä. Jokainen sukupolvi elää sen hetkisen parhaimman saatavilla olevan tiedon mukaan. On täysin turhaa syytellä miksi joskus on tehty niin kuin on tehty. Se on hyvä tiedostaa, mutta tärkeämpää on se millä tavalla toimitaan tässä hetkessä. Asiaa tulee lähestyä kokonaisuutena.
SYKE järjesti aiheesta tässä syksyllä webinaarin, jossa aihetta tarkasteltiin heidän luomaansa policy brief-dokumenttiin nojaten. Katsantokantaa on laajennettava ja suunnitelmia tehtävä elinympäristörajat ylittäen kokonaisvaltaisesti eikä vain yksittäisinä toimenpiteinä. Näiden suunnitelmien tueksi on saatava ohjauskeinoja; tukia, rajoituksia ja lakimuutoksia. Muutoin vaikutukset eivät yllä haluttuun laajuuteen siinä ajassa mikä tähän muutokseen on käytettävissä. Ja toisaalta on myös osattava varautua siihen, että joka tapauksessa ilmasto muuttuu jossain määrin ja siihen täytyy jo myös sopeutua. On mietittävä esimerkiksi millaista puuta kannattaa mihinkin maastoon tässä kohtaa istuttaa. Luonnollakin on omat keinonsa sopeutua ja eri lajeillakin muuttaa omaa perimäänsä, mutta aikaa se ottaa ihmisikää enemmän.
https://www.mtk.fi/-/eu-n-ennallistamisasetus
https://environment.ec.europa.eu/topics/nature-and-biodiversity/nature-restoration-regulation_en
https://forest.fi/fi/artikkeli/suometsien-ennallistaminen/
https://ym.fi/hankesivu?tunnus=YM055:00/2024
https://issuu.com/suomenymparistokeskus/dos/ennallistamalla_luontoa_investoidaan_tulevaisuutee

Kommentit
Lähetä kommentti